Kina foredrag

Kina noter:

OBS - Har ikke fået programmeret en metode til direkte at dele artiklen -
så du må blot kopiere URL ( altså linket) fra din webbrowser ... ;-)
d. 13-10-2024   (Kina-Vesten)

Handelskrig mellem EU og Kina?

Det tidligere fremlagte forslag fra EU kommissionen om at lægge op til 35 % afgifter på kinesiske elbiler (EV) blev vedtaget d. 4. okt 2024.
Tyskland og fire andre lande stemte nej mens tolv lande afstod fra at stemme. Importafgiften kommer oveni den eksisterende afgift på 10 % på alle biler importeret til EU.
EU kommissionens begrundelse for de øgede toldafgifter på Kinas EV er at Kina angiveligt understøtter deres EV industri med store subsidier. I autoindustrien er der dog en erkendelse af , at det ikke er statslige subsidier som er afgørende for den kinesiske EV industris markedsposition. At Kinas EV-industri kan konkurrere på både pris og kvalitet skyldes derimod den storskala produktion som det kinesiske marked alene giver mulighed for. 60 % af verdens EV sælges i Kina. Hertil kommer billig og højt kvalificeret arbejdskraft, samt Kinas mangeårige satsning på udvikling af batteriteknologien, som er den dyreste komponent i EV. Endelig kontrollere Kina stort set alle led i forsyningskæden af materialer og teknologier som indgår i elbil produktionen. Endelig er de kinesiske bilproducenter underlagt en benhård konkurrence mellem mere end et hundrede kinesiske EV producenter.

EU's protektionisme overfor Kinas elbiler, vil i første omgang ramme de europæiske forbrugere, hvoraf mange simpelthen ikke vil have råd til at købe en elbil. Det vil således hæmme den grønne omstilling som EU gerne vil fremme..
Kina vil svare igen på EU's nye toldafgifter. Kina har klaget til WTO og argumenterer for at EU har fejlberegnet omfanget af de kinesiske subsidier ( priser på byggegrunde, finansierings vilkår m.m).
For det andet vil EUs protektionisme isolere de europæiske EV producenter fra konkurrencen fra Kinas EV-producenter, og dermed miste incitament til at innovere og udvikle billigere og bedre biler. Den europæiske industri vil også risikere at miste de forretningsmuligheder som ligger i at udvikle samarbejdsaftaler med kinesiske virksomheder.

Kina har allerede svaret igen med øget toldafgifter på Fransk Cognac, og iværksat en undersøgelse af EU's subsidier til svineproduktionen i EU - ikke mindst i Holland, Spanien og Danmark

Kilder / læs mere:
1) The European Commission’s duties on Chin
2) Nu frygter tyskerne handelskrig: EU klar
Oprettet d. 15-10-2024