En ting er at amerikanske politikkere og mainstream medier præsenterer offentligheden for sit eget syn på Kina - og her syntes der ikke at være grænser for dæmoniseringen af "det brutale diktatoriske kommunistiske styre" ( det samme gælder desværre i Danmark) , men HR 1157 er alene rettet mod "uafhængige medier og civile aktører i udlandet". I følge lovforslaget syntes der ikke at være et krav om gennemsigtighed i forhold til hvem der financierer sådanne informations aktører. Formålet er angiveligt at støtte anti-kinesiske nyheder og sociale medie post , præcis på samme måde som Washington anklager Rusland og Kina for at gøre.
I lovforslaget definitionen på Kinas "ondsindede indflydelse" meget bred. Man skal forestille sig at man vil støtte historier som fremhæver de "negative konsekvenser" af Kinas økonomiske investeringer, infrastrukturprojekter , handelsaftaler m.v. i et givent land. Mere konkret kunne informationskampagnerne været rettet mod kinesiske virksomheder og deres lokale samarbejdspartnere i forbindelse diverse byggeprojekter, fysisk og digitalinfrastruktur, hospitaler m.v. - alt sammen dele af Kina verdensomspændende Belt and Road Initiative, som i dag omfatter 140 lande.
Da USA informations og påvirkningskampagner i udlandet ofte vil være klassificerede kan det være svært at danne sig et fuldstændigt billede af disse operationer. Men et såkaldte 'Vision Paper' fra 2021 udgivet af First Special Forces Command på Fort Bragg kan give et billede heraf.
I rapporten gives et eksempel med et tænkt land, hvor kinesiske virksomheder opfører havnefaciliteter. I eksemplet vil Fort Braggs Information Warfare Center (IWC) samarbejde med den amerikanske regering og lokále partnere for at 'miskreditere de kinesiske aktiviteter'. Dette kan f.eks. ske ved at antænde og understøtte modsætninger mellem lokale arbejdere og det kinesiske firma. Mere konkret kan man arrangere demonstrationer foran det kinesiske selskabs kontorer og den kinesiske ambassade eller repræsentation i landet.
Formålet er at skabe en lokal modstand mod de kinesiske aktiviteter, dels for at stoppe det aktuelle projekt og dels for at gøre de lokale myndigheder mindre tilbøjelige til at indgå yderligere samarbejdsaftaler med Kina.
I det 'tænkte' eksempel i Fort Braggs rapport, går der totalt 'hollywood' i historien, idet USA's Special Forces tvinger sig adgang til det kinesiske firmas lokaler og finder byggeplaner og tegninger for installation af langtrækkende kinesiske missiler i havnen !
Denne form for amerikansk misinformation og propaganda er ikke ny. Et eksempel var da Washington støttede borgergrupper i Moskva som kritiserede det russiske parlamentsvalg i 2011. Da dette blev afsløret kunne Putin retfærdiggøre sin undertrykkelse af oppositionen med henvisning til den amerikanske indblanding.
En historie omkring Kinas Belt and Road Initiative som har overlevet mange år i vestlige medier er, at beskylde Belt and Road projekter for at være 'gældsfælder' for de deltagende lande. Særligt de kinesiske havnefaciliteter på Sri Lanka er blevet brugt som bevis herpå. Den historie er blevet 'debunked' tidligere, og såvel Verdensbanken som IMF har udtalt at de kinesiske lånebetingelser til samarbejdspartnere under Belt and Road ikke er anderledes end hvad vestlige institutioner tilbyder.