d. 05-06-2017 (Xinjiang)
Om Uyghurernes adgang til videregående uddannelser og job
D. 12. april 2017 meddelte Kinas Uddannelse ministerium , at man ikke længere ville give tosprogede Uyghurer (og andre minoriteter) ekstrapoint ved deltagelse i adgangseksamenerne til videregående uddannelser.
Siden 2004 har unge tosprogede (lokal Uyghur og Mandarin) Uyghurer fået ekstra point ved deltagelse i den nationale adgangseksamen (gaokao)
til de videregående uddannelser og ved adgangsprøver til forskellige offentlige embeder.
Meningen hermed var motivere unge fra minoriteterne til at lære mandarin og dermed få bedre adgang til uddannelse og beskæftigelse.
I slutningen af 0'erne kom denne favorisering af minoriteterne dog under kritik fra flere kinesiske intellektuelle, som advarede om , at en sådan favorisering ville bidrage til at styrke den etniske identitet og således modvirke assimilationen. Man talte i stedet for et system der favoriserede de unge ud fra socio-økonomiske forhold snarere end etnicitet.
Minoritets unge kunne dog også tage adgangseksamen (gaokao) på deres eget sprog men ville i så fald ikke modtage de ekstrapoint som de tosprogede ansøgere automatisk fik.
Resultatet af denne favorisering af tosprogede Uyghurer var, at Uyghurerne opnåede flere point ved adgangseksamenerne end unge Han-kinesere.
På den ene side har den tidligere favorisering af de tosprogede minoriteter forbedret disse adgang til videregående uddannelser i forhold til Han-kineserne, og på den anden side har det gjort uddannelsesmulighederne relativt vanskeligere for de ikke-tosprogede minoritetsgrupper.
Ovenstående bygger på en artikel af Adrian Zenz (!) fra april 2017 - kilde:
kilde
Oprettet d. 02-05-2021 07:28:47